تازه ها
تاریخچه خود تطبیقی

تاریخچه

در سال ۲۰۰۱ آقای هورن در [۱] برای اولین بار به مبحث محاسبات خودمختار پرداخت. در این مقاله، اعلام شد که با توجه به پیچیدگی روز­افزون سامانه‌­های فناوری اطلاعات، نیاز به سازوکاری است که سامانه خودش بتواند بدون نیاز به دخالت انسان در برابر تغییرات محیطی واکنش نشان داده و به صورت خودمختار خود را تطبیق دهد. پس از آن و در سال ۲۰۰۳، شرکت IBM در یک مانیفست در رابطه با محاسبات خودمختار [۲]، یک معماری مرجع برای سامانه­‌های دارای این ویژگی ارائه کرد و نام «سامانه‌­های خودتطبیق» را بر آن نهاد.

اما پیش از این­ها و در سال ۱۹۹۱، آقای اشبی مبحث خودسازمان­دهی در سامانه‌­های کامپیوتری [۳] را مطرح کرد که آن را از مباحثات روانشناسانه الهام گرفته بود. این مقاله اصول توسعه «سامانه‌­های خودسازمان‌­ده» را مطرح می­‌کند. اما سامانه­‌های مورد اشاره در این مقاله، از بخش­های متعدد تشکیل شده‌­اند و مشابه آن چیزی هستند که امروزه با نام سامانه­های توزیع‌­شده از آن­ها یاد می­شود. اگر به لحاظ عملکرد کلی به خودسازمان­‌دهی نگاه کنیم، نتیجه اعمال خودسازمان‌دهی مشابه خودتطبیقی است و در آن نیز سامانه در نهایت بدون دخالت انسان و با هدف رسیدن به هدفی خاص، نسبت به تغییرات واکنش نشان داده و عمل می­‌کند. اما به لحاظ ماهیتی تفاوت‌­هایی بین سامانه‌­های خودتطبیق و خودسازمان­‌ده وجود دارد.

در حال حاضر نیز در آزمایشگاه سلف‌استار در این دو حوزه تحقیقاتی در حال انجام است. تحقیقاتی نیز برای ایجاد ارتباط بین دو حوزه خودتطبیقی و خودسازمان‌دهی در حال انجام است.

  • برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سامانه‌های خودتطبیق به صفحه سامانه‌های خودتطبیق مراجعه فرمایید.
  • برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سامانه‌های خودسازمان‌ده به صفحه سامانه‌های خودسازمان‌ده مراجعه فرمایید.
  • برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تحقیقات جاری آزمایشگاه به صفحه درباره ما مراجعه فرمایید.

منابع:

[۱]     P. Horn, “Autonomic computing: IBM\’s Perspective on the State of Information Technology,” 2001.

[2]       A. Computing, “An architectural blueprint for autonomic computing,” IBM White Paper, vol. 31, 2006.

[3]     W. R. Ashby, “Principles of the self-organizing system,” Facets of Systems Science, pp. 521-536, 1991.